Medarbetare eller motarbetare

– konsten att vända ett missnöjesklimat

· Av · Kommentera artikeln Ämne: “Litteratur”

Förutom rena projektledarböcker tycker jag att man som projektledare ofta har nytta av att läsa allmänna ledarskapsböcker. Däremot är böcker om det rena ”chefsskapet”, t ex budgetarbete och HR-frågor, sällan relevanta. Först tycker jag ”Medarbetare eller motarbetare” är just en sådan Chefsbok.

Projekt som bedrivs i ett missnöjesklimat, där alla bara gnäller eller öppet bekrigar varandra, är nog på förhand dömda att dö en långsam och dyr död.

Missnöjesklimat

Nå, då är inte den här boken något för en projektledare? Jo, faktiskt. Författarna skissar upp en bild av stigande missnöje, från att man ältar småsaker som inte fungerar, via informella ledare och syndabockar till ironi och hån. Jag har inte tänkt på det som missnöjesklimat, men känner så väl igen det fl era tidigare arbetsplatser. Att gnälla över chefen eller att odla ett ”vi- och dom”-tänkande är väl ganska vanligt, även på fungerande arbetsplatser? Bokens case visar dock hur missnöjeskulturen kan förgifta en arbetsplats fullständigt. Det kan vara dagisbarn som glöms ute på gården för att personalen inte samarbetar, ingifta i familjeföretaget som käbblar om makarnas löner under släktmiddagar eller en ny chef som närmar sig utbrändhet i skuggan av en stark informell ledare.

”Farliga” projekt

Kanske har du inget missnöjesklimat i början av ditt projekt, men när det blir stressigt inför leveransen, samtidigt som en organisationsförändring drar igång, så kan du vara där. Vissa projekt kan t o m skapa ett missnöjesklimat i en hel organisation. Ett exempel i boken är en kontorsflytt som sköttes så dåligt att personalen blev otrygg och missnöjd. Väl på plats i de nya lokalerna var det förstås fel på allt, från gardinfärgen till ventilationen. Andra ”farliga” projekt är sammanslagning av företag och olika projekt för organisationsutveckling. Man pratar om ”konsulttrötta” organisationer, där det ena stora projektet efter det andra har dragits igång med buller och bång, bara för att senare rinna ut i sanden.

Tips på åtgärder

Bokens upplägg är mycket strukturerat, med fyra omfattande case, presenterade som problem i kapitel 2 och med lösningar och analys i kapitel 4. Däremellan går man på djupet kring vad som skapar ett missnöjesklimat och avslutar med tips på åtgärder för hur man blir av med det. Tyvärr luckras författarnas struktur upp av färgglada rubriker i alla möjliga typsnitt. Bokens omslag är snyggt, men teckningarna invändigt ser ut som clip art eller som tagna ur religiösa pamfl etter och drar ner helhetsintrycket av boken.

Proppfull med verkliga case

Totalt sett är det en mycket bra bok, med fi nt fl yt i läsningen och många intressanta vinklingar. Och den är helt proppfull med verkliga case. Tänk så levande berättelserna blir då de baseras på verkliga människor. ”Anna och Bertil i Företaget AB” blir ofta för logiska och avskalade exempel för att sätta igång mina egna funderingar. I riktiga case påverkas förloppet även av slumpmässiga händelser, folk gör misstag av privata orsaker osv. Inte ens konsulterna, som ska rätta till problemen, är helt fläckfria.

Inga kommentarer Lägg till din egen

Prenumerera på kommentarer

Skriv en kommentar

Dela din åsikt

Om du har en Gravatar kopplad till e-postadressen du anger ovan kommer den att användas. En gravatar är gratis, säkert, och används över hela internet.