In 1987, the United Nations Brundtland Commission defined sustainability as “meeting the needs of the…
Företagskulturen bidrar till lyckade agila satsningar
Vi pratade med Mattias Khaki (som föreläste på eventet Projektforum på Grand Hôtel)
Varför misslyckas så många organisationer med att bli agila?
-Det handlar om företagskulturen, menar Mattias Khaki. – Agila metoder är egentligen en form av ledarskap eller projektledning, säger han. Att arbeta agilt handlar om att kunna vara reaktiv till en föränderlig sanning, genom feedback från kunden, och samtidigt få ut det bästa kundvärdet. – Om organisationen vill bli innovativ och använda ett agilt arbetssätt, kan det finnas strukturer och invanda processer som gör det svårt att plötsligt ändra inriktning. Att lösa nya problem med gamla metoder är i princip omöjligt.
– Men det agila fungerar inte heller utan struktur. Det finns exempel på företag som har tappat kontrollen, där alla team jobbar agilt, men man har tappat helheten. Strategi är vad du jobbar med, kultur är hur du jobbar. – Feedback kommer att sätta kulturen för ert team, projekt och företag. Den enklaste kulturen att anpassa för alla projekt är en kultur av uppriktighet. Uppriktighet betyder inte att vi ska säga allt vi tycker och tänker. En kultur av uppriktighet har enkla guidelines. – Att fråga om feedback som projektledare kan vara skrämmande, men det är en viktig trend att starta, menar Mattias. Genom att be om feedback eller börja ge feedback kommer ni kunna förbättra flödet inom ert projekt. Detta i sin tur kommer att leda till ännu mer kundvärde. Tänk på feedback som respektfull konfrontation. – Detta handlar om att förstärka någons positiva beteende. Var specifik med den positiva feedbacken du vill ge. Till exempel: ”Okänd Persson, hur du skötte mötet igår och svarade på alla frågor direkt och kortfattat tyckte jag var väldigt bra!” Försök att tänka lika mycket på det du vill berömma som det du vill kritisera, för det är viktigt att du inte låter falsk. Tänk på att det handlar om att ändra någons beteende.
Varför är kultur så viktigt?
– För att kultur äter strategi. Här är fyra anledningar, men det finns fler:
- Människor är lojala till kultur, inte strategier eller projekt Människor kommer att vara lojala mot en kultur, även om den kulturen är dålig. Den klassiska ”skvaller och prata strunt bakom någons rygg”-kulturen som vi alla känner till och varit med om. Vilken kultur hjälper ditt projekt framåt egentligen?
- Kultur är mer (så mycket mer) effektiv än strategi. Det amerikanska företaget Nordstrom har en policymanual, som bara består av en enda mening: Använd bästa omdöme i alla situationer. Det kommer inga ytterligare regler”. I princip ger de sina medarbetare mandat att göra vad som behövs.
- Kultur skapar konkurrenskraftig differentiering. Er kultur sätter tonen för ert projekt! Vi har alla varit i ett ”dåligt” projekt. Oftast är det en person/personer som ställer till det. Det kan vara du i ditt nuvarande projekt. Skulle du inte vilja att någon berättade det för dig? Jag tänker på the ”Peters Princip”, som säger att alla når sin nivå av inkompetens förr eller senare. En bra kultur är dessutom det ultimata rekryteringsverktyget. Om du fick välja mellan två jobb där pengarna och villkoren var väldigt lika, vad skulle du då titta på för att kunna göra ett avgörande beslut? Kanske arbetskulturen? Kanske projektledaren – som, förresten, är den som sätter kulturen? Alla vägar leder till kulturen.
- Kultur kommer att ha en betydande inverkan på din vinst eller deadline. Med en bra kultur kommer dina medarbetare jobba mer effektivt genom att till exempel snabbare kunna ta beslut själva samtidigt som de är gladare och mer motiverade.
Mattias Khaki är föreläsare och projektledare med erfarenhet av att leda, driva och hantera skalbara och omfattande team i både föränderliga och stabila kulturer.