Tomas Domberg, styrelsemedlem i Svenskt Projektforum, har ett stort engagemang för projekt som arbetsform. Utöver…
Hur mycket tid kan jag ta ledigt mellan jobben?
Att byta jobb är ett idealiskt tillfälle att ta ledigt, och göra sig redo att ta sig an en ny utmaning. I en idealisk värld skulle vi ta ”sabbatsår” mellan jobben, som kan ägnas åt kreativa och personliga aktiviteter och kan vara allt från en månad till ett år. Men få människor har lyxen av denna typ av ledighet eller annat förlängt sabbatsår.
I de flesta fall, när du hittar ett nytt jobb, har du antingen redan lämnat din tidigare arbetsgivare (och är arbetslös) eller fortfarande arbetar. Om du är arbetslös har din ”ledighet” sannolikt varit full av osäkerhet och ångest, vilket är energikrävande och känns inte mycket som en semester. Och om du hittar ett nytt jobb när du är anställd, oavsett om du aktivt sökte en ny roll eller oväntat fick en spännande möjlighet, kan det kännas som att gå från askan in i elden om du inte har tillräckligt med ledigt innan du börjar ditt nya jobb.
Frågan för många när de byter jobb är därför ofta: ”Kan jag förhandla om ledighet innan jag börjar mitt nya jobb, och hur mycket är rimligt att begära?”
Först kan (och bör) du absolut överväga att ta ledighet innan du börjar. Som med alla förhandlingar måste du ha en god uppfattning om vad som är viktigast för dig (och den andra parten) och var du är villig att ge inom ett område för att få mer i ett annat. Om du redan känner dig utvilad och är redo att komma igång kan du behöva mindre ledigt. Men om du vill ta en riktig paus innan du dyker in i ditt nya jobb, här är flera faktorer att tänka på för att bestämma hur mycket tid du ska begära:
1. Utvärdera verksamhetens behov
Tänk på att organisationen anställer dig eftersom de har ett tydligt och närvarande behov. Enligt Sally Thornton, VD och grundare av Forshay, ett chefsrekryterings- och on-demand-konsultföretag, ”Det måste absolut börja med affärsbehoven. Du vill inte ta ett jobb där de förbereder sig för att gå i börsintroduktion och du säger, ”Hej, jag behöver sex veckor.” Om företaget har en specifik milstolpe handlar det om att vara tänka över den milstolpe som de måste hantera.” Om företaget mer allmänt har mycket arbete att göra, och de bara vill att du ska vara där så snart som möjligt, rekommenderar Thornton att ta minst två veckor ledigt mellan jobben för att ”ta ett andetag”.
2. Smidig övergång
En annan faktor om du ska till ett nytt jobb direkt från en nuvarande arbetsgivare är att smidigt överföra projekt till dina kollegor. Du vill se till att ”sluta bra”, bevara både den goodwill och de relationer du har byggt upp. Ange inte ett specifikt startdatum innan erbjudandet är officiellt. Du kan i stället ge en tidsram –”Jag har x veckors uppsägningstid. Om det finns ett specifikt behov på startdatumet kan vi diskutera det.'”
3. Utvärdera ekonomiska överväganden
Personliga eller familjeekonomiska behov är också relevanta för att avgöra hur mycket tid du tar ledigt innan du börjar ditt nya jobb. Dessutom, om det är nära slutet av året, kommer du sannolikt att vilja stanna hos din nuvarande arbetsgivare tills du får din bonus eller intjänande av eget kapital. På samma sätt vill du fråga din nya arbetsgivare från vilket datum du kommer att vara berättigad till en bonus, pensionsförmåner och företagsmatchning samt nya hälsoförmåner.
4. To Do listan
Du kan också behöva ledigt för att ta hand om viktiga saker du har skjutit upp som att besöka familj eller vänner, göra någon renovering som du har skjutit upp. Om ditt nya jobb kräver en flytt, kommer detta att kräva lite tid – särskilt om du behöver sälja ditt hem (eller åtminstone få det redo att sätta det på marknaden). Säkerställ och förhandla om den tid du behöver för dessa typer av prioriteringar.
5. Vila
Kanske viktigast är att ha tillräckligt med tid att koppla av och ladda om så att du är redo att börja ditt nya jobb. Forskning publicerad i Journal of Happiness Studies visar att den ideala semesterlängden är åtta dagar. Förslagsvis någon vecka för att rensa hjärnan gärna en resa, för att skapa lite avstånd och ladda sin hjärna för en ny utmaning. Denna möjlighet kanske inte kommer igen på flera år.
6. Förbered för det nya
Du kanske också vill planera lite tid innan du börjar rampa upp. Detta inkluderar saker som att läsa relevanta dokument (t.ex. strategiska planer, kundundersökningar etc.), schemalägga möten för din första vecka med din chef, viktiga intressenter och direktrapporter (eftersom kalendrar kan fyllas veckor i förväg), så att du kan dyka rakt in i ditt nya jobb.