Oxymoron betyder ”skarpsinnig dumhet”. Man brukar tala om oxymorona uttryck, exempelvis ”skynda långsamt”, talande tystnad”,…
Peter Settman: – Så ska det levereras
Kombinationen av kreativitet och ”hur får vi det gjort?” är vad Peter Settman gillar med att göra TV-underhållning. Och med ett bra gäng som kan sina saker och jobbar tillsammans blir det gjort.
Mycket av underhållningen som sänds på TV görs av produktionsbolag. Du har kanske sett ”Sommarkrysset” eller ”Här är ditt kylskåp” i sommar. Det är program som producerats av Baluba, ett av de ca tio produktionsbolag som finns i Sverige just nu. Deras verklighet är att arbeta i projektform, med en slutleverans i form av en en tid i TV-tablån, antingen direktsänd eller förinspelad.
Baluba koordinerar 300 frilansare
På Baluba finns ca 30 fasta medarbetare och ungefär 100 årsanställda. Under ett år är 300 personer anlitade i olika frilansroller. Peter Settman grundade Baluba 1989. För en tid sedan sålde han bolaget men är kvar som delägare i det bolag som köpte.
Det ska vara ett bra ställe att vara på
– Jag är inte riktigt inblandad i produktionen längre, säger han. Men kulturen på bolaget har jag präglat. Hur man förhåller sig till varandra, det där som sitter i väggarna.
– Jag är så känslig för sånt själv! Jag har alltid velat leda ”det goda bolaget” och vill vara en bra arbetsgivare. Ett bra ställe att vara på. Det är nog mer det som känns av mig på företaget. Jag är inte involverad i alla produktioner längre.
Nästan som ett bemanningsföretag
De funktioner på Baluba som har fast anställd personal är innovation, utveckling, försäljning, företagsledning och produktionskoordinering. När ett projekt är insålt på kanalerna bemannas de med producent, projektledare,programledare och teknisk personal.
– Bakom kameran är det guld att ha ett rutinerat och kompetent gäng som kan sina grejer, säger Peter.
Projektledaren och producenten är olika personligheter
Projektledaren för mig är någon som håller ordning på projektet vad gäller ekonomin och att organisationen fungerar bra. Producenten har det konstnärliga ansvaret för projektet, det kreativa genomförandet. De här personerna kan vara helt olika personligheter. Vi försöker matcha ihop folk som kan fungera ihop. Det är alltid olika grader av komplikationer i programmen.
Vissa program rullar på enligt ett givet mönster och det krävs inte lika mycket. Ett annat program som direktsänd underhållning där allt kan hända, kräver folk med is i magen som fixar att improvisera. Carola kanske ställer in samma dag, någon bryter foten, det blåser så notställen flyger, och så vidare.
Hur får man projekten att bli klara i tid, med den kvalitet som utlovats och till det pris man offererat?
– När jag pratar med människor i andra projektorienterade branscher så får jag ofta den frågan, konstaterar Peter. Vår produkt har en exakt deadline och den kan inte överskridas.
– Jag gillar kombinationen av kreativitet och ”hur får vi det gjort?”. Att hålla kontinuerlig kvalitet i någonting som är så flummigt som att göra TV.
Det är ju inte som att bygga en bro från en punkt till en annan. Vi kan ha problem med kommunikation eller arbetsledning, med ekonomi eller teknik. Ja, allt möjligt kan gå snett, men det som förenar oss som jobbar med det här, från den som ska fixa smörgåsar på morgonen upp till ansvarig producent, är att vi vet att vid det där datumet är det premiär!
[faktaruta]Peter Settmans tips- Introkörning
- Gör nu det du kan göra nu.
- Identifiera hjälparbeteenden.
- Gör arbetsbeskrivningar. Vem gör vad?
- Följ upp och stäm av – var är vi nu?
- Kvalitetssäkra. Var tydlig med kritiken.
Kom med konkreta förslag!
Då är det leveransdags, Då går vi in i, på sekunden går vi i rutan. Vi kan inte komma och säga att ”Nä det gick inte, det bidde ingen leverans!”. Då blir det svart i rutan. Så funkar det ju inte i alla branscher. Om man skulle ta det här gänget och flytta det till exempel byggbranschen så skulle det hända grejer!
Planeringstiderna är väldigt varierande
Planeringstiden av en produktion kan vara allt från ett halvår upp till ett år. Antingen kommer initiativet från Baluba, eller som en beställning från en kanal. När idén är insåld hos kunden, knyter man nyckelpersonerna till sig. En projektledare bemannar sin redaktion och anlitar en producent. Branschen är inte så stor i Sverige.
Det finns ett antal producenter och projektledare som är de mest rutinerade, kompetenta osv. Och det är dem som alla produktionsbolag jagar.
– En duktig producent som jobbar med direktsändning har förmågan att spela filmen innan den är gjord, säger Peter. Han eller hon kan se hur det kommer att se ut, innan det är gjort.
Det gäller att se vem som är bra på vad
Men det finns olika sätt att jobba, och alla har olika särdrag. En annan producent kanske behöver se klippen i redigeringen innan han vet om det blir bra. Och då är han bättre på program som bygger på förinspelade sekvenser. Det är inte så att någon är bättre än någon annan, men om dessa byter plats blir det skakigt!
– En producent måste vara flexibel och innovativ, speciellt i det här landet, fortsätter Peter. Det står i scenen att det är sol, och så regnar det… Det är klart att har du hur mycket pengar som helst, så kan du flytta inspelningen till en annan dag, eller fixa belysning. Men det är ju inte verkligheten för det
stora flertalet, utan då måste du laga efter läge och improvisera.
Hur gör man då för att säkerställa kvaliteten?
På Baluba jobbar man mycket med att betona vikten av att förbereda sig och sätta ihop en organisation som fungerar på alla plan i ett tidigt skede av produktionen. Redan när arbetet sparkar igång på skisstadiet, så är det bra att göra kontaktlistor och körschema.
– Man kanske hasar omkring och tänker att man har all tid i världen, säger Peter Settman. Men min uppmaning är att göra det man kan göra, så snart som möjligt. Plötsligt har tiden gått och det börjar bli jättebråttom. Då hinner man inte göra körscheman och sätta ihop telefonlistor.
Nu metoden är bra att tänka på
Min mamma sa alltid när jag var barn: ”Peter, använd NU-metoden!” Jag hade en tendens
att skjuta upp saker. NU-metoden har jag haft stor nytta av i arbetslivet! I vår bransch är det oftast en kreativ idé som ska förlösas. Och en producent som kanske inte vill berätta hur han tänker förrän han är helt klar. Och det måste man ju anpassa sig till. Men när deadline närmar sig blir det bråttom. Kanske finns det delar som kan förberedas? Vi benar upp de olika delarna i programmet.
Det är viktigt med ansvar
Viktigt är också reda ut ansvarsområden och vem som gör vad?
– Det är lätt att hamna i ”är du bussig och hjälper mig”-syndromet, säger Peter. Då är det lätt att folk inte gör det de ska, utan hjälper någon annan. Men trots alla ansträngningar kan det hända att det
inte blir så bra ändå. Trots alla förberedelser så kanske något går snett, idén kanske inte fungerade.
TV-rutan får inte bli svart
– Leveransen är ju allt och attt det kommer något i rutan, konstaterar Peter Settman.
Ibland sker det tyvärr på bekostnad av kvaliteten! Men det går inte att gråta över spilld mjölk. Och trösten då är att vi har lärt oss något och att vi får chans att göra något bra nästa gång. Det sympatiska med TV i det läget är att misstag snart är glömda! Om man gör många bra saker så kommer folk inte ihåg missarna. Ingen vill ju ha de svarta klumparna i protokollet, men i samma stund som eftertexterna rullar så är det ett nytt program på gång!
Settman har skapat företagskulturen på Baluba
Peter Settman har präglat stämningen på Baluba, och även om han inte är aktiv i alla produktioner längre så bryr han sig om de människor som finns där, samtidigt som företaget ska nå resultat.
– Syftet är att vi ska göra ett bra jobb, en bra produktion, inte att vi är en klubb eller ett kompisgäng, säger han. Vi är ett företag och vi har ett uppdrag.
Man måste backa upp varandra
Jag är beredd att stötta till 100 procent för att medarbetaren ska må bra och kunna leverera det vi har sagt. Men om någon inte är beredd att backa upp mig så blir det bekymmersamt. Den typen av glidare som är förmer än andra blir inte långvariga. För mig är det viktigt vad man har för värderingar och ton mellan sig. Att få in det i kulturen på arbetsplatsen är det viktiga för mig!