Tomas Domberg, styrelsemedlem i Svenskt Projektforum, har ett stort engagemang för projekt som arbetsform. Utöver…
Den digitala revolutionen
-Jag älskar paradoxen kring digitalisering för ju mer vi digitaliseras desto viktigare blir elementen kring det mänskliga.
De tre sanningarna kring digitalisering; tanken kring att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och det kan antingen bli ett hot eller en möjlighet för dig. Just där har du som ledare ett vägval att göra. Antingen ser du de enorma möjligheterna eller så börjar sakta men säkert din affärsmodell och bolag att dö för att du bara ser hot.
För oss är digitalisering en överlevnadsfråga, för mitt bolag, men även för hela vårt lands framtida näringsliv. Industriella revolutionens tid är förbi och den digitala revolutionen är född. Företag måste förstå att vi lever i den digitala ekonomin. Och att den digitala ekonomin innebär en övergång från industrisamhällets hierarkiskt styrda processer, med fokus på produkter för en massmarknad, till användarfokuserade och individualiserade digitala tjänster. Detta är en enorm skillnad och förståelsen av detta är avgörande för att du och ditt bolag ska bli digital mästare i er bransch.
Internet är en oerhört fascinerande mänsklig uppfinning som är svår att förstå sig på men som man hela tiden lär sig att förhålla sig till. Det vi vet är att datorer och internet förändrat mänskligheten i en grad som inte kan jämföras med något annat i historien. Från kalkylsystemen, persondatorn, affärssystem, integrationsplattformar, CRM-system till det mobila, med en rejäl kickstart 2007, då Apple släppte den första versionen av iPhone.
Vi skulle kunna likna digitalisering vid en varelse som muteras och bara blir större och större, en varelse som skapar och möjliggör saker som människan bara kunde drömma och fantisera om, och ständigt förändrar vår värld. Vem som helst kan idag med rätt hårdvara kombinerat med rätt mjukvara snabbt bli en global faktor att räkna med. Hur stor är denna kraft? Det tog telefonen 75 år att nå 50 miljoner människor, något som Angry Birds uppnådde på endast 35 dagar…
Text: Arash Gilan
Digitala experten och företagsledaren Arash Gilan är medgrundare och VD för en av Nordens största byråer inom marknadsföring, Viva Media. Arash har skrivit boken Apparnas Planet.