Oxymoron betyder ”skarpsinnig dumhet”. Man brukar tala om oxymorona uttryck, exempelvis ”skynda långsamt”, talande tystnad”,…
Det som gör Google unikt
Hur kan Google vara så innovativa? Annika Steiber, har spenderat ett års tid inne på Googles huvudkontor för att ta reda på det, och berättar om det på Projektforum 2013.
Google har rykte om sig att vara väldigt svårtillgängliga som organisation. Hur lyckades du nästla dig in på deras huvudkontor?
– Nyckeln var att jag var knuten till Chalmers och Googles University Relations program. Men det tog lång tid. Först efter två år, fick jag ett godkännande att vistas på deras huvudkontor och intervjua deras medarbetare. Och jag fick arbeta med kniven mot strupen, för jag visste inte när uppdraget skulle ta slut.
Annika har sedan länge intresserat sig för hur företag kan vara innovativa under en längre tid. En del företag, baserade på industrisamhället, hänger inte med när omvärlden förändras. Men vad är skillnaden hos de nya kontinuerligt innovativa företagen? Hur kan dessa anpassa sig så smidigt? Vilka mjuka värden finns hos företag som lyckas skapa, sprida och behålla en innovativ organisationskultur under längre tid? Hur lyckas ett företag leva i symbios med omvärlden? Hon anade att Google kunde vara ett bra studieobjekt. Och så blev fallet.
– Efter en tid inne på Google upptäckte jag ett speciellt mönster. Jag fick en aha-upplevelse.
Hon fann att Google kombinerar sex managementprinciper som tillsammans skapar förutsättning för långsiktig konkurrenskraft i en snabbföränderlig värld. En kombination som både främjar kreativitet och effektivitet med en optimal balans mellan kaos och struktur. En modell som gör Google unikt.
– Googles företagsmodell gör dem otroligt anpassningsbara. De har också ett speciellt sätt att driva projekt och integrera projekten i linjen, berättar Anna Steiber.