In 1987, the United Nations Brundtland Commission defined sustainability as “meeting the needs of the…
Framgångsrecept för ledare
Vilken är hemligheten hos ledares framgång? Som chefer i coachingföretaget Velocity har John Baird och Edward Sullivan tillbringat år med att leta efter svaret på denna fråga. Baird grundade Velocity 2015 och har hjälpt till att forma toppledare på Fortune 500-företag inklusive Apple, Nike och Twitter. Sullivan började på Velocity 2016 som företagets VD och managing partner; hans klientlista inkluderar chefer på Hinge, DoorDash och Geico.
Duon arbetar med nystartade företag runt om i världen för att hjälpa sina ledare att navigera i den växande smärtan av att vara en ny, snabbväxande organisation, inklusive anställning, finansiering och affärsstrategi. Varje start-up har olika ambitioner och banor, men Baird och Sullivan noterar att framgångsrika vd:ar har en viktig vana gemensamt. ” De mest effektiva, transformativa ledarna vi har arbetat med är utsökt nyfikna”, säger Sullivan, 46, till CNBC Make It. ” De ställer alltid frågor när något inte fungerar: de vill veta varför, och vad kan vi göra annorlunda för att lösa problemet.” Att ställa frågor gör det möjligt för ledare att ”ständigt lära sig och förbättra hur de närmar sig arbetet”, säger Sullivan.
Yrkesverksamma på alla nivåer kan dra nytta av att ställa frågor och begära feedback från sina medarbetare, Baird och Sullivan noterar. – Under hela coronapandemin har det blivit allt svårare för människor att få kontakt och hitta inspiration till sitt arbete, säger Baird, 77. ”Människor arbetar längre timmar, de är inte säkra på den karriär de valde eller framtiden för sitt företag … många av oss måste förnya vårt förhållningssätt till arbetet, och feedback kan hjälpa.” Ofta, när Baird arbetar med chefer som känner sig vilse i sin karriär eller tvivlar på deras förmåga, utmanar han dem att reflektera över en rad frågor: ”Vad är ditt syfte?” och ”Var hittar du din inspiration?” ” Jag kommer att be människor att gå tillbaka till sitt ”varför?” och överväga hur deras arbete överensstämmer med deras syfte och värderingar,” förklarar han. ”Svaren på dessa frågor hjälper alltid människor att fatta svåra beslut och prioritera arbete som uppfyller dem.”
Chefer bör också tänka på hur man bättre kan stödja sitt team genom denna övergångsperiod av hybridarbete och göra ett försök att checka in med anställda varje vecka om deras fysiska och känslomässiga behov. ”Varje chef borde fråga sig själv: ’Vad behöver mitt team för att vara mer kreativa och påhittiga?’ Ibland är det nyare datorer, eller ergonomiska skrivbord, men ofta behöver människor beröm eller feedback, säger Sullivan. ”Medarbetarna måste känna en känsla av tillhörighet och inkludering för att känna sig värderade.”
The Great Resignation, som har sett miljontals amerikaner sluta eller byta jobb i kölvattnet av pandemin, har påmint företag om att deras anställdas lojalitet aldrig garanteras – och för att bättre behålla talanger måste chefer verkligen ha kontakt med sina anställda. ”En sak som vi har upptäckt är att människor verkligen trivs med feedback, men många chefer har svårt att ge feedback”, säger Baird. ”Men utan de samtalen, hur vet du att dina anställda är engagerade? Hur vet du att de vill stanna i ditt lag?”
Baird rekommenderar tre frågor för att vägleda sådana ett-ett-möten: ”Vad fungerar för dig idag?”, ”Vad fungerar inte för dig?” och slutligen ”Hur, som din ledare, kan jag bättre stödja dig?” De diskussioner som dessa frågor ger upphov till, tillägger Baird, bör förbättra empatin och medvetenheten på arbetsplatsen. – Vi antar ofta att vi vet var människors huvuden befinner sig, säger han. ”Men under dessa antaganden finns många känslor.”
Baird och Sullivans kommande bok, ”Leading With Heart”, som beskriver parets coachingkarriärer och bästa ledarskapsråd, kommer att publiceras 2022.