In 1987, the United Nations Brundtland Commission defined sustainability as “meeting the needs of the…
Ta kontroll över tiden!
Att tid är det mest jämlika som vi har, kan upplevas som provocerande att höra när man har mycket att stå i och när man känner sig som mest stressad. Men sanningen är att vi har alla lika många timmar på dygnet att förfoga över. Det som vi kan påverka är vad vi gör med den tiden som vi har. Ett sätt att få balans mellan arbetsliv och privatliv, kan vara att ta en närmare titt på vad vi gör med den faktiska tiden.
Tips på vad du kan göra
- Kartlägg hur du spenderar din tid, till exempel med en tidslogg eller med hjälp av någon app. Då får du en mer realistisk bild av vad du spenderar tid på och kan korrigera så att du inte lägger tid på fel saker.
- Hindra dig från att kasta bort din tid på onödigt surfande.
- Minimera dina avbrott från dina verktyg genom att stänga av pushnotiser/aviseringar.
- Minimera avbrott från din omgivning genom tydlighet. Med till exempel hjälp av Skype eller en liten whiteboardtavla, kan du tala om för din omgivning när du är upptagen/ tillgänglig.
- Avväg hur lång tid uppgiften tar att genomföra och planera in när du ska genomföra den. Var hellre tidspessimist när du avsätter tid, så håller du dig med större sannolikhet inom tidsramen!
- Fokusera på en sak i taget!
- Ta en paus när du är klar med en längre uppgift, innan du påbörjar nästa. Använd till exempel kaffesuget som en morot istället för att avbryta dig själv mitt i pågående arbete. ”När jag är klar med uppgiften, ska jag ta mig en god kopp kaffe!”
Text: Danijela Bengtsson, Effektiv.nu