skip to Main Content
08 - 22 14 13 info@projektforum.se

7 drivkrafter som bygger engagemang

I &franklys engagemangs mätning synliggörs vikten av ett bra ledarskap och dess betydelse för övriga faktorer som driver engagemanget.

Drivkrafter:

  1. Ledarskap – Styrka hos närmaste chef och förtroende för ledningen. Högt engagemang startar i ledarskapet och är en möjliggörare för övriga drivkrafter. Ledarskapet är en nyckelfaktor till att skapa en framgångsrik arbetsmiljö, ett nytt ledarskap är på frammarch som tar ett tydligt kliv mot en vägledande och coachande roll.
  2. Välmående – Arbetsförhållande som erbjuder en hållbar och hälsosam arbetsmiljö. En person som är tillfreds i vardagen är mer frisk, kreativ, stresstålig och har lättare för att samarbeta. Ledare behöver förstå vilka faktorer som leder till hälsa och ohälsa och bidra till att skapa en psykisk och fysisk arbetsmiljö där alla kan må bra.
  3. Samarbete – En stark laganda och ett fungerande samarbete. Känsla av att vara en del av och känns sig trygg i en grupp är en grundläggande drivkraft. Att ha en gemensam målbild och tydliggöra vad som ska åstadkommas och vem som ansvarar för vad i samarbetet.
  4. Bekräftelse – En känsla av att vara uppskattad. I mindre verksamheter kan de ibland vara tydligare vem som utfört ett visst arbete och då får personlig återkoppling. Arbeta fram definitioner och processer för feedback.
  5. Stolthet – Känslan du har av att vara associerad med organisationen. Stolthet bygger engagemang och skapar större kundnöjdhet. Lyft fram och synliggör framgångshistorier från verksamheten som levereras av olika grupper och individer.
  6. Utveckling – Uppfyllelse med nuvarande arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter. Ständigt lärande är en nyckelfaktor bakom starka team med engagerande medarbetare. Genomför kompetensinventering med jämna mellanrum.
  7. Riktning – En tro på och förståelse för organisationens mål och värderingar. Världen förändras i ett högt tempo och alla behöver känna sig trygga i att beslut kan kalibreras mot övergripande mål.

 

I rapporten finns fördjupad analys av drivkrafterna och förslag på actions. Ladda ned rapporten här>

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Back To Top