Tomas Domberg, styrelsemedlem i Svenskt Projektforum, har ett stort engagemang för projekt som arbetsform. Utöver…
Irritation på kontoret
Blocket Jobb genomför regelbundet undersökningar som tar tempen på arbetsmarknaden och arbetslivet, och den här gången ställdes frågor om vilka beteenden som vi irriterar oss mest på hos våra kollegor. Och att inte ta ansvar toppar listan med god marginal. I undersökningen med 1 000 tjänstemän som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Blocket Jobb svarade hela 41 procent att det är den egenskap som de irriterar sig mest på. På andra plats kommer dålig samarbetsförmåga och på tredje plats bristande hjälpsamhet.
Mänskligt samspel är inte alltid helt lätt, och på en arbetsplats är friktionsytorna och möjligheterna att irritera sig oändliga. Och allt från kvarglömda kaffekoppar till högljutt telefonpratande kan skapa rejält kontors-skav. – Det är intressant att det vi tycker är mest påfrestande är saker som är kopplade till själva arbetet och hur man sköter sitt jobb och där ligger störningsmoment som att spela musik eller äta vid skrivbordet i lä, säger Anna Rosenlund, Brand Manager på Blocket Jobb.
Beteenden som har med rent kontorsvett att göra kommer först långt ner på listan över vilka beteenden vi stör oss på. Bara tre procent svarar till exempel att kollegor som spelar hög musik eller på andra sätt stör arbetsron är det mest irriterande. Och bara en procent svarar att klassikern skrivbordsätande är det som de irriterar sig mest på hos sina kollegor. Men även om kollegorna kan vara ett störningsmoment är det också de som får oss att trivas och vilja stanna kvar på en arbetsplats. Bland dem som inte vill byta jobba svarar nästan 40 procent att det är på grund av att de trivs med sina kollegor. Bara att trivas med sina arbetsuppgifter hamnar högre upp på listan. Nästan hälften, 47 procent svarar att skälet till att de inte vill byta jobb är att de trivs med sina arbetsuppgifter.
– Vår undersökning visar hur oerhört viktiga kollegorna är för att personalen ska trivas på en arbetsplats. Som arbetsgivare kan det därför vara en god idé att satsa en hel del krut på att skapa fungerande samarbeten och en bra arbetsplatskultur. Människorna vi har omkring oss på jobbet varje dag är en väldigt viktig del i varför folk stannar kvar på en arbetsplats, säger Anna Rosenlund.
10 i topp – det här stör vi oss mest på hos våra kollegor
- Att man inte tar ansvar, 41 procent
- Dålig samarbetsförmåga, 32 procent
- Att man inte är hjälpsam, 26 procent
- För långa möten, 21 procent
- Bli inbjuden till möten som inte är relevanta, 19 procent
- Högljudda telefonsamtal, 13 procent
- Avbryter/låter inte andra komma till tals, 12 procent
- Annat, 11 procent
- Att personen inte kommer i tid, 11 procent
- Inte hålla deadlines, 10 procent
Om undersökningen: Totalt genomfördes 1 000 intervjuer bland tjänstemän via Kantar Publics riksrepresentativa webbpanel, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes 2–8 februari 2022.