skip to Main Content
08 - 22 14 13 info@projektforum.se

Minnestekniker

Modern hjärnforskning visar att ju mer vi lär oss desto större blir hjärnans kapacitet. I Martin Nilssons debutbok Det andra minnet får vi ta del av fascinerande berättelser om hur minnet fungerar, hur vi kan maximera vår minneskapacitet och vilka vinster vi därigenom kan göra. Boken är lika mycket en personlig berättelse om Martin Nilssons egen resa, hur han jobbade sig till en SM-titel och en finalplats i tv-programmet Talang, som en handbok med konkreta råd och minnestekniker.

– Principen för strängt taget alla minnestekniker är lika enkel att förstå som svår att behärska. Genom att göra om även till synes meningslös information till något konkret och minnesvärt kan man lura hjärnan att minnas enormt mycket. Minnet fungerar med hjälp av associationer. När vi är små börjar vi med att kategorisera världen i begripliga enheter. Först lär vi oss att djuret framför oss är en hund. Först därefter blir det begripligt att lära sig skillnaden mellan en golden retriever och en labrador. Det här kategoritänket kallas inom psykologin för att vi tänker i kognitiva scheman, säger Martin Nilsson.

Det andra minnet – om hjärnforskning, minnespalats och konsten att komma ihåg får vi följa med på Martin Nilssons resa till ett mästarminne. Från misslyckandet i den första SM-tävlingen till finalnumret i direktsända Talang. Martin beskriver hur misslyckandet gav honom motivation till att utvecklas och hur detta senare ledde honom till en SM-titel och världsrekord. Läsaren får också lära sig ta tillvara på minnets kraftfulla potential, ta del av den senaste forskningen på området och lära sig antika minnestekniker som fungerar utmärkt än idag.

 

Här är tekniker för minnet:

Istället för att försöka pränta in namn, händelser etc använder vi tekniker för att minnas.

  1. NAMN genom att associera namn till andra betydelser får vi starkare kopplingar. (ex Isak blir is)
  2. PLATSER genom att placera det vi vill komma ihåg på en specifik plats vet vi var det finns när vi behöver det nästa gång. (ex kök, vardagsrum, tvättstuga – var placerar du chefen?)
  3. BILDER genom att spara det vi ska komma ihåg i bilder komprimerar vi informationen. (ex Olle blir en bild med en björn – ”Morslilla Olle i skogen gick”)

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Back To Top