skip to Main Content
08 - 22 14 13 info@projektforum.se

Brain food – mata din hjärna rätt!

Det är lätt att se sambandet mellan en ohälsosam kost och ett ökande midjemått. Sambandet mellan mat och hjärnhälsa kan vara svårare att få grepp om.

 

Men experterna är eniga. Att äta rätt är viktigt för hjärnans hälsa! “Av alla organ i vår kropp är hjärnan den som lättast skadas av en dålig kost”, säger Dr. Lisa Mosconi, chef för Women’s Brain Initiative och docent i neurovetenskap inom neurologi och radiologi vid Weill Cornell Medicine och NewYork-Presbyterian Hospital. “Från dess uppbyggnad till dess förmåga att prestera, varje aspekt av hjärnan kräver rätt  mat.”

Mosconi, som har skrivit böcker om vetenskapen om mat och hjärnan, säger att många människor har missuppfattningar om vad “riktig mat” kan vara. En av de största felaktigheterna hon har hört på sistone är tanken att en mycket fettrik diet på  något sätt är till hjälp för hjärnan. “Det här är inte vad de flesta undersökningar visar”, säger hon.

Kosttillskott är ett annat område där människor vilseleds, säger Dr. Kristine Yaffe, professor i psykiatri, neurologi och epidemiologi vid University of California-San Francisco. Förutom när någon har brist på ett specifikt näringsämne, verkar vitamintillskott inte förbättra  hjärnans hälsa,sa hon. På samma sätt har kosttillskott som innehåller omega-3 fettsyror och fiskolja har fått mycket uppmärksamhet. Men även om de kan hjälpa vissa hjärtpatienter när de ordineras av en läkare, har forskning inte bekräftat fördelar för hjärnans hälsa. “Det har gjorts ett antal försök och de har inte bekräftat”, säger Yaffe, som var medförfattare till en rådgivning från American Heart Association 2017 om hjärnans hälsa.

 

Så, vad fungerar?

“Vi har fortfarande mycket att lära om det”, säger Yaffe. Men vissa livsmedel verkar hjälpa när de är en del av ett helt kostmönster. Och den kosten liknar de läkare rekommenderar för hjärthälsa.

Studier har funnit att en medelhavsdiet – med mycket frukt, grönsaker, fisk och nötter – sänker strokerisken hos kvinnor och kan leda till bättre kognitiv förmåga vid ålderdomen. En studie från 2018 som Mosconi ledde uppskattade att den gav 1,5 till 3,5 års skydd mot utvecklingen av biomarkörer för Alzheimers sjukdom. En annan vetenskapligt stödd diet som begränsar rött kött, natrium och tillsatt socker och godis, kallad DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), kan minska strokerisken. Mosconi lyfte fram några näringsämnen – antioxidanter som C-vitamin, E-vitamin och betakaroten samt antiinflammatoriska B-vitaminer och omega-3-fettsyror– som hon sa är viktiga för neuronernas hälsa.

Men varken Yaffe eller Mosconi vill peka ut något som den ”perfekta hjärnmaten”. “Jag tror inte på ‘superfoods’, eller att någon mat- eller livsmedelsgrupp är nyckeln till hjärnans hälsa”, säger Mosconi. Det är också viktigt att tänka på livsmedel som kan vara skadliga för hjärnans hälsa, säger Mosconi. Mättat fett, särskilt från djurkällor, är förknippat med en högre risk för hjärt-kärlsjukdom, säger hon. Och viss forskning visar också att det ökar risken för kognitiva problem. “När vi äter en fet, sockerhaltig måltid och upplever symtom som tröghet, hjärndimma och dåsighet – har dessa symtom sitt ursprung inte i magen utan i hjärnan”, säger Mosconi. Och effekterna är inte nödvändigtvis bara tillfälliga.

Forskning tyder på att en dålig kost kan orsaka förlust av viktiga strukturella och funktionella element i hjärnan, sa hon, tillsammans med “en högre sårbarhet för hjärnans åldrande och demens.” En rapport från 2018 från Global Council on Brain Health, en oberoende grupp sammankallad av AARP, noterade att livsmedel och dieter som är bra för hjärthälsan också är bra för hjärnans hälsa. Yaffe, medlem av Global Council on Brain Health, säger att hjärnans mekanismer är komplexa, men det är helt klart att “om du äter kost som är hjärt-hälsosamt är det förmodligen också hälsosamt (för) kärlen i hjärnan.” Hon medger också att vissa människor har svårt att se sambanden mellan hjärnans hälsa och deras kost – eller med andra aktiviteter som rökning, sömn och motion. Mosconi, också medlem av AARP:s hjärnhälsoråd, uttrycker det så här: “Dag efter dag bryts de livsmedel vi äter ner i näringsämnen, tas upp i blodomloppet och fraktas upp i hjärnan. Väl där fyller de på utarmad lagring, aktiverar cellulära reaktioner och blir slutligen själva strukturen i våra hjärnor.

“Så tänk på att nästa gång du sträcker dig efter en brownie. Dess ingredienser kommer faktiskt att bli en del av din hjärna.”

 

 

 

Källa: https://medicalxpress.com/news/2020-12-foods-brain-health.html

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Back To Top