skip to Main Content
08 - 22 14 13 info@projektforum.se

Från arbetsplats till mötesplats

I snart ett och ett halvt år har många svenskar jobbat hemifrån istället för på kontoret, något som har förändrat livet för många. Lägenhet i stan har bytts mot hus på landet, träningen sker på lunchen, och dessutom finns den lilla Corona-hunden att gå promenader med. Mitt i pandemin med alla dess tragedier har många konstigt nog fått en ökad livskvalitet som konsekvens av hemarbetet, samtidigt som nya arbetssätt och rutiner har skapats.

Restriktionerna släpper och nu säger Folkhälsomyndigheten att vi inte behöver jobba hemma längre. Problemet är bara att många anställda vill göra just det. Så hur gör man som arbetsgivare för att hitta det nya normala arbetslivet, där arbetsplatsen tar formen av mötesplats?

– Jag upplever att många är väldigt förväntansfulla och verkligen vill mötas igen, men samtidigt är man inte beredd att ge upp flexibiliteten som hemarbetet har gett, säger Linda Olsson, HR Business Partner Sverige på Simployer.

Dessutom är det många medarbetare som under pandemin har upplevt att de har blivit mer effektiva. Att de äntligen har kunnat få något gjort när de har fått sitta helt ensamma utan någon som stör.

– Även om jag och många med mig längtar efter energin som det personliga mötet ger ska man inte glömma bort att det är många personalgrupper som faktiskt inte alls vill komma tillbaka till kontoret, och om man då tvingar dem riskerar man att förlora deras engagemang, något som är en värdefull tillgång för företaget, säger Adam Grünerwald, Head of professional services and customer success på Simployer.

Så hur ska man som arbetsgivare hantera den här nya situationen? Fortsätta tillåta hemarbete på fria villkor, eller kräva närvaro på kontoret precis som tidigare?

– Nej, precis som förut kommer det nog aldrig att bli igen, men det finns inte heller någon ny lösning som passar alla, säger Linda Olsson.

Istället menar hon och Adam Grünerwald att det viktigaste HR kan göra nu är att fokusera på analys. Att ställa sig frågor om vad vi är för slags bolag, vad som har fungerat bra under pandemin, vad som har fungerat mindre bra, och hur medarbetarna egentligen vill ha det?

– Det HR och ledning måste göra nu är att kartlägga behoven, både företagets och medarbetarnas, och i den dialogen måste alla få en möjlighet att delta, säger Adam Grünerwald.

– Sen kan det i längden visa sig att full flexibilitet påverkar resultatet negativt och då kan man behöva peka med hela handen, men jag är övertygad om att det är ett bättre första steg att testa nya vägar tillsammans.

På Simployer har man själva tagit nya steg för att hitta det nya normala efter pandemin, bland annat har man gjort om kontorets utformning. Idag finns det inte tillräckligt många arbetsplatser på kontoret för att alla anställda ska kunna vara där och docka in sin dator samtidigt, men det är inte heller meningen. Istället har kontoret gått från att vara främst arbetsplats till att bli främst en mötesplats, där ett helt våningsplan har anpassats för olika former av interna och externa möten.

– Arbetsplatsen blir inte en plats där en chef kontrollerar vad du gör, utan snarare en plats där man får och bidrar med sin energi i mötet med andra människor, säger Linda Olsson.

Och att den här formen av hybridarbete är en stor konkurrensfördel är båda helt övertygade om.

– Vi ser redan runtomkring oss att arbetsgivare som kräver hundra procents närvaro på kontoret får problem med att några av de anställda har sagt upp sig, påpekar Adam Grünerwald.

– Men om man istället skapar ett kontor där medarbetarna känner att det finns möjlighet till flexibilitet, en bra kultur med tydligt uppsatta mål och en dialog om vilket arbete som passar var, då kan man få en riktig wow-effekt.

Text: Karin Aase, Källa Mynewsdesk

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Back To Top