Citybanan: pionjärer och banbrytare i samverkan

Foto: Hans Ekestang

– Vi känner oss definitivt som banbrytare och pionjärer, säger lars Pehrsson på Trafikverket. Vi är mogna för detta nu och har lärt oss otroligt mycket. Samverkanskonceptet ligger helt rätt i tiden, riskerna fördelas mellan beställare och entreprenör på ett mer rimligt och skäligt sätt. i branschen är man också positivt nyfiken och väldigt intresserad.

Det här handlar om samverkan och Norrströmstunneln, den enskilt största delen i Projekt Citybanan med en budget på 1,6 miljarder och det första riktigt stora anläggningsprojektet som drivs som ett samverkansprojekt mellan beställaren Trafikverket, konstruktören WSP och entreprenören NCC. Samverkan, eller partnering, är inget nytt fenomen i byggbranschen. I USA och England har man länge arbetat på det sättet och i Sverige väljer bl a NCC ofta driftsformen främst i husbyggen. Ett avgörande skäl är att man vill minimera antalet riskprojekt, dvs de projekt som slutar med konflikter och bråk om pengar. Idag ser många samverkan som en framtidsmodell. Jag träffar Lars Pehrsson, Jan Udén och Peter Dahl i Trafikverkets lokaler på Vattugatan 17 mitt i Stockholm för att prata om detta samverkansprojekt som drog igång i oktober 2008 då kontraktet skrevs. Lars Pehrsson är projektledare på Trafikverket och konsult i Projekt Citybanan, Peter Dahl är biträdande projektledare och ansvarig för anläggningsentreprenaderna i city och Jan Udén är projektchef på NCC och basar över 150 man i Norrströmstunneln.

[faktaruta]
FAKTA Projekt Citybanan:

  • 6 km lång tunnel för pendeltågstrafik
  • Klart 2017
  • 16,8 miljarder i budget
  • 3 stationer: Stockholm Södra, Stockholm City, Stockholm Odenplan
  • 1,8 km rulltrappor
  • 2 500 personer arbetar som mest med bygget.
  • 6 arbetstunnlar används under byggtiden
  • 1400 meter lång järnvägsbro över spårområdet i årsta.

[/faktaruta]

Stor skillnad mot vanlig entreprenad

Jag får några minuter med Jan Udén medan vi väntar på de andra. Han berättar att även om NCC arbetat med samverkansprojekt länge så är detta något helt nytt för honom som jobbat med stora anläggningsprojekt i traditionella entreprenader i 20 år, både i Sverige och utomlands.

– För mig är det stor skillnad mot en vanlig entreprenad, säger Jan. Här är vi mera lösningsorienterade och har faktiskt inga ekonomiska surdegar alls idag. Vi som entreprenör är med på ett tidigt stadium och kommer överens. Fram till idag har vi gjort 38 % av arbetet – allt enligt tidplanen. Visserligen har vi inte sett slutet än, men det är ändå rätt ovanligt för projekt att inte ha någon surdeg.

Vad samverkar ni kring?

– Vi samverkar kring projektets utförande t ex ekonomi, tidplanering och kvalitet, fortsätter Jan. Vi delar på budget och tidplan och har samma intresse och incitament för att komma fram i tid. Till skillnad från en vanlig entreprenad är vi också med i projekteringsfasen. När WSP, dvs konstruktörerna, har tagit fram bygghandlingarna granskar vi dem och lägger våra synpunkter och försöker få med byggaspekten redan tidigt.

Hur fungerar det?

– Vi har lärt mycket av varandra, vi och Trafikverket. Det har blivit input från båda parter, påpekar Jan. Genom att vi tillsammans kommit på smarta lösningar i ett tidigt skede har vi också kunnat göra en del billigare. Ungefär var sjätte månad har vi samverkansworkshop då vi värderar hur vi jobbar och tar upp problem och frågor som t ex hur man tolkar kontrakt och projektering etc. Vi går igenom allt och ser hur vi kan gå framåt. Ett plus är att Trafikverket på det här sättet kontinuerligt kan utvärdera vårt arbete på olika nivåer och vi i vår tur får feedback om hur vi kan bli bättre. Och vi får en tidig feedback, vilket är skönt, inte synpunkter efter fem år.

[faktaruta position="vänster"]

Jan Udén, Citybanan

Jan Udén

Lars Pehrsson, Citybanan

Lars Pehrsson

[/faktaruta]

Norrströmstunneln är ett exceptionellt projekt

När Lars Pehrsson och Peter Dahl kommer inleder jag med att fråga hur det hela började och varför man valde samverkansformen.

– Citybanan, och i synnerhet Norrströmstunneln, är ett exceptionellt projekt på många sätt, berättar Lars Pehrsson. Här spränger vi en anläggning under centrala Stockholm i direkt anslutning till tunnelbana och stationer med trafikanter och spårtrafik. Arbetet påverkar många och vi är beroende av ett gott samarbete med SJ och SL och med hotell, kyrkor, kulturbyggnader och en stor allmänhet. För att klara arbetet på bästa sätt och minimera vår omgivningspåverkan, krävs det en hel del av oss som bygger.

Entreprenören med i planeringen

Just komplexiteten i projektet var avgörande när Trafikverket här valde en annan entreprenadform istället för den traditionella. Man insåg tidigt att detta inte kunde bli någon vanlig upphandling och att det skulle vara en klar fördel att ha med entreprenören redan i planeringen.

– Normalt sett har vi projekterat klart när vi går ut och handlar upp en entreprenad, fortsätter Lars. Och vi har då alla förutsättningar klara och noggrant specificerade i ett kontrakt som entreprenören kan prissätta. Men i det här fallet valde vi istället att lägga upp ett kontrakt med en ersättningsform som möjliggör för oss och för entreprenören att tillsammans reglera förutsättningar och hantera och lösa utmaningar under arbetets gång. Vi ville ha en vettig, kostnadseffektiv och rimlig framdrift.

Förståelse för projekteringen

– Redan i projekteringen hade vi ett nära samarbete med entreprenören och vi hjälptes åt att granska handlingarna, inflikar Peter. Vi hade ett möte mellan projektören och entreprenören och kunde på det sättet, tycker vi, skapa en stor förståelse för projektörens inriktning och vad det är för saker som är värda och viktiga att tänka på i projekteringen. Där säkrade vi mycket av riskproblematiken som finns kring komplexiteten i anläggningen.

Ett annat sätt att jobba på

– Jag har jobbat som entreprenör i många år, men aldrig på det här sättet faktiskt, berättar Lars vidare. Vi i branschen är nog mogna för det här nu. Det har funnits projekt, framför allt i slutet av 90-talet, som var väldigt jobbiga och där det historiska och strukturella sättet att jobba inte längre fungerade. Efter t ex Södra länken-projektet, där det blev en del problem, sa vi oss, både beställare och entreprenörer, att så här kan vi inte jobba. Vi måste hitta ett annat sätt. Det här konceptet ligger helt i tiden. Här fördelar vi riskerna mellan beställare och entreprenörerna på ett mer rimligt och skäligt sätt.

Det krävs en kompetent beställare

– Men en sak är viktig i det här sammanhanget, påpekar Jan. Det krävs en väldigt kompetent beställare i ett samverkansprojekt. Det är en framgångsfaktor. Man ska inte tro att det går att köpa samverkan och erfarenhet. Det finns exempel där beställaren inte är kompetent och risken är då stor att man faller in i det gamla misstroendet.

Samverkan även mellan yrkesgrupperna

– En annan sak som också är värd att påpeka är att vi ju även har samverkan mellan yrkesgrupperna, fortsätter Jan. Något som inte heller alltid är så lätt. De har ofta hårda relationer sedan tidigare och är vana att var och en gör sitt och sedan går hem. Nu ska de jobba tillsammans, ha gemensamma informationer och vara med i projektet på ett annat sätt än tidigare. Men yrkesgrupperna tycker det är positivt att jobba på det här sättet och vi har fått väldigt mycket positiv feedback i enkäterna från dem.

Hur får ni dem att jobba mer tillsammans?

– Vi försöker öka förståelsen för varandra och det man gör för helheten, säger Jan. Vi informerar om förutsättningarna, om vad som behövs för att vi tillsammans ska klara det här och att alla är viktiga. Det är inte bara ”tunneln” som ska köra sitt race, utan det går inte om inte andra får göra sitt jobb på ett bra sätt.

Ett förhållningssätt

– Är det inte i grund och botten ett förhållningssätt? frågar Lars. Om vi skriver ett kontrakt och är överens om att vi ska lyckas med projektet och sättet att arbeta tillsammans, så har vi, dvs arbetsledningen, ett förhållningssätt som självklart smittar av sig. Skulle Janne och jag börja tjafsa, då märks ju signalerna direkt och skyttegravsgrävandet börjar i alla led.

Vad har ni lärt hittills?

– Otroligt mycket, enligt Lars. Vi har varit öppna, ödmjuka och lyhörda åt alla håll och kanter. Vi måste ha alla med oss och driva det här projektet på ett sådant sätt att alla kan känna sig trygga och bekväma. Många av oss har jobbat länge i branschen, men vi brukar säga att i det här projektet slutar vi aldrig att lära oss.

– För mig är det är en utmaning att få ett team som trivs, som tycker det är roligt att gå till jobbet och få dem att stanna, fortsätter Jan. Vanligtvis har vi korta projekt, men nu har vi plötsligt ett sexårsprojekt, vilket betyder att man måste motivera folk på ett annat sätt än tidigare.

Om projektledning inom bygg och anläggning

Som avslutning kan jag inte låta bli att fråga om projektledning inom bygg och anläggning är en speciell sorts projektledning.

– Jag har faktiskt funderat lite och jag tror inte det, svarar Lars. Det är många som är projektledare idag, men jag tror att projektledning, vare sig det är i vår eller någon annan bransch, måste bygga på erfarenhet och kompetens. Och framför allt måste du ha den mänskliga kompetensen, dvs ledarskapet.

– En skillnad, mot t ex att vara projektledare inom industrin, är ju att vi har mer förändringar och fler överraskningar eftersom vi bygger i en befintlig miljö och får tampas med ständigt nya problem, säger Jan. Inom industrin arbetar man med långsiktiga strategier och långsiktiga förändringar i processer. Vi måste vara mycket flexibla i vårt sätt att jobba även om vi försöker komma bort ifrån att hela tiden jaga eldsvådor. Men ingen av oss kan komma till jobbet och veta hur dagen kommer att se ut. Det är lite skillnad.

– Jag håller med om det, avslutar Peter. Inom den fasta industrin är det annorlunda. Vi har inte riktigt samma förutsättningar. Vi försöker att nå dit, vi gör allt vad vi kan för att nå dit och vi kommer ju ofta ganska nära, men vi har ju ett visst mått av oförutsett som vi måste hantera.

 


Framgångsfaktorer i infrastrukturprojekt

Syftet med examensarbetet var att identifiera ”mjuka” framgångsrika arbetssätt och även identifi era bra ledarskapsbeteenden och egenskaper hos projektledarna. Sex olika projekt valdes ut utifrån kriterierna att projektet skulle vara avslutat eller i slutfasen, ha en projektorganisation och en bra samverkan, inte haft några större konflikter, hållit tidplan, budget och haft en bra kvalitet. Ett tydligt genomgående resultat i de studerade projekten var vikten av att samarbeta. De intervjuade svarade samfällt att om det uppstår en konflikt, ta tag i den och lös den direkt. Mest oväntat av det som framkom var vikten av den informella kommunikationen till exempel fi kapauser och hur viktigt man i projekten tyckte det var att arbeta nära varandra.

Sex utvalda projekt

Norrortsleden är en 16 km lång tvärförbindelse mellan E 4 vid Häggvik och E 18 vid Rosenkälla i Stockholm. Leden började byggas 2002 och öppnades helt för trafik 2008. Citytunnelprojektet hade sin byggstart 2005 och är klar nu i december 2010. Det är en 17 km lång elektrifierad järnvägsförbindelse genom Malmö, varav 6 km ligger i tunnel under centrala Malmö. Götatunneln började projekteras 1994 och invigdes 2006. Götaledsprojektet är en ombyggnad av Götaleden på 3 km, varav 1,6 km är Götatunneln. Tunneln består av två trafiktunnlar med 10 meters mellanrum med tre körfält i vardera riktningen. Syftet med att bygga Partihallsförbindelsen, en 1,13 km lång vägbro är att koppla ihop E 20 vid Ånäsmotet med E 45 vid Marieholm och avlasta E 6 mellan Olskroksmotet och Gullbergsmotet. Byggstarten var 2008 och förbindelsen ska vara klar hösten 2011. Projekt 50-11 genomförs för att förbättra järnvägen och 50 stationer i Skåne och ska vara klart 2011. Stationernas plattformar längd- och höjdanpassas som en lösning innan järnvägen byggs ut för att möta det ökade resandet. Projektet ska också byta ut cirka 40 växlar, bygga fyra mötesspår och anpassa signalsystem på ungefär 20 stationer.

Lillgrund är Sveriges största satsning på havsbaserad vindkraft och byggdes 2006-2007 och invigdes i juni 2008. Lillgrund vind-kraftpark är placerad i Öresund där de bästa förutsättningarna finns med starka, jämna vindar på i genomsnitt ca åtta till tio m/s vilket är idealiskt. I varje projekt intervjuades beställarens projektledare, byggledare och informatör, projekterande konsultens uppdragsledare och entreprenörens projektledare/platschef. De olika rollerna var viktiga för helheten och gav en bredare bild. Resultaten från intervjusvaren mellan projekten var förvånansvärt lika.

Fördjupning av utvalda ämnen

Under intervjuarbetet växte vissa frågor fram som extra intressanta att följa upp. Examensarbetet fördjupades inom områdena:

  • Ledaregenskaper hos projektledare
  • Samverkan
  • Konflikthantering
  • Viktiga aspekter för att lyckas med projektet
  • Kommunikation och information

Resultatet visar att projekten tycker att det är allra viktigast att projektledaren har en kommunikativ förmåga att få en grupp människor att samarbeta samt att kunna hålla ihop organisationen. Det ses som mycket viktigt. Projektledaren ska vara lyhörd, lyssna på alla och kunna känna av stämningar. Han/hon ska också kunna ta in andras åsikter, se saker från olika vinklingaroch ha ett helhetsperspektiv. Projektledaren måste inse att han/hon är en del i ett större sammanhang. Men det kan lätt bli för mycket fokus på just projektledaren. Det är viktigt att se arbete i projekt som en gemensam aktivitet, inte som en enmansgrej kring projektledaren. En annan viktig aspekt är att projektledaren låter människor få frihet att ta eget ansvar och stöttar dem i det och inte detaljstyr för mycket. Finns det ett engagemang hos projektledaren smittar det av sig och om alla känner sig delaktiga i projektet föder det entusiasm. Att ta beslut och våga stå upp när det blåser är också viktiga egenskaper.

Samarbete viktigast

Den tydligaste framgångsfaktorn var betydelsen av ett lyckat samarbete när det gäller projektets resultat. Att få en fungerande samverkan är något som alla projekt ser som mycket viktigt! Det är också bra för samverkan att sitta tillsammans och kommunikationen måste fungera. Viktigt för projektledaren är att omedelbart få igång ett bra samarbete för att lyckas med sitt projekt. En samverkanslösning mellan beställare, entreprenör och konsult handlar om att försöka lösa saker tillsammans, inte ha en syn av vi och dem. På möten är det viktigt att alla deltar för att det ska finnas mandat att kunna ta beslut. Genom att sitta tillsammans blir kommunikations- och beslutsvägarna korta, vilket främjar en öppenhet och förhindrar dolda agendor. Samverkansövningar som t ex workshops, teambuilding och kick off i form av grillkvällar, speciella dagar eller träffar är betydelsefulla för att projektdeltagarna ska få en personlig relation.

Lös oenigheter direkt!

Alla projekten hade en strategi för konfl ikthantering och liknande tillvägagångssätt. Om en konflikt utvecklas, lyfts den upp en nivå i organisationen. Men alla var överens om att det bästa är att lösa oenigheten direkt. De fl esta projekten hade inte haft någon riktig konflikt utan satt sig ner direkt, lyft upp problemet och haft en öppen diskussion med respekt för varandra vilket resulterat i en lösning. Det är viktigt att fokusera på sakfrågan och inte bli personlig. Det första spontana svaret på vad ett lyckat projekt är, svarade många, att uppfylla målen, tid, kostnad och kvalitet, framförallt tid och kostnad. När det gäller samarbetet säger projekten inte bara att det är en faktor för ett lyckat projekt, de lever efter det också eftersom de tycker att samarbetet fungerar bra i deras nuvarande projekt och ser som det viktigaste att få igång direkt i nästa projekt. När det gällde frågan om vilket sätt deras projekt varit lyckat tyckte många också att deras information och kontakt med de boende har varit lyckad och arbetet med arbetsmiljön, att de inte har haft några större olyckor. De flesta tyckte inte någon speciell fas var viktigare än någon annan, men för att lyckas med sitt projekt ska man vara noga med de inledande faserna och se till att komma rätt från början. Projekteringen måste bli bra för att undvika mycket ändringar och därmed extra kostnader. Att lägga extra tid på inledningsfasen med projektering, upphandling och organisationsbildning är en tydlig framgångsfaktor! Alla projekt hade möten som den främsta kommunikationsformen, dels den planerade och strukturerade kommunikationen, dels den spontana. Den planerade bestod av projektens strukturerade mötesagenda och den spontana uppstod i korta kommunikationsvägar och gemensamma fikaraster.

Information till allmänheten

I många av projekten såg man det som viktigt att alla ser sig som informationsbärare och sprider informationen vidare till andra. Alla projekten hade en informatör. Alla hade också en hemsida,där allmänheten kan följa projektet och där man bjudit in till informationsmöten och öppet hus. Ett projekt byggde tidigt utsiktsplattformar för allmänheten. Efter ett tag upptäckte de att samma farbror stod där nästan varje dag och följde projektets framfart. Det visade sig att ju närmare projektet personer haft sin bostad, desto positivare till projektet har de varit. Ibland har det till och med varit så att de som aktivt deltagit i öppet hus skyddat projektet mot personer som varit öppet negativa vid visningen. En framgångsfaktor är att informera proaktivt om vad som ska hända, när det ska ske och att det kommer att störa. Då ställer människor in sig på att det blir jobbigt och det kan bara bli bättre.